När preskriberas en skatteskuld?

Hej

Jag drev för ett antal år sedan en enskild firma och fick då en skatteskuld. Skulden gick till kronofogden och försök till utmätning gjordes. Då jag inte hade några tillgångar så blev det ingen utmätning. Skulden har nu blivit preskriberad och min fråga är: Vad händer om jag skulle äga något i framtiden? Hus, bil eller ha kapital på banken? Kan skatteverket "aktivera" skulden igen och kräva in den? Eller är den för evigt preskriberad?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår det undrar du när din skatteskuld preskriberas och vad Skatteverket kan göra efter preskriptionstiden har gått ut.

Preskription av skatteskulder regleras i lagen om preskription av skattefordringar m.m. (SkPreskL). I 3 § SkPreskL framkommer det att en fordran preskriberas fem år efter utgången av det kalenderår då den förföll till betalning. Att skatteskulden preskriberas innebär att den är preskriberas för evigt och Skatteverket kan därefter inte vidta åtgärder för att få skulden betald, se 10 § SkPreskL. Skatteverket kan alltså inte "aktivera" skulden igen som du menar, är den nu preskriberad så är det preskription som gäller.

Vänliga hälsningar

Hanna StenbergRådgivare