Rätt till ersättning för sveda och värk för påkörning som inte lämnat några större skador

Min dotter blev påkörd av en bil som lämnade platsen utan att lämna kontaktuppgifter. Vi vet alltså inte vem det är. Inne på akuten röntgade dom min dotter och hon klarade sig tack och lov utan några större skador. Men va rejält mörbultad och chockad. Min fråga är om min dotter ev kan få någon ersättning för sveda och värk och psykiskt lidande. Vår försäkring täcker inte detta.

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstår din fråga, undrar du om din dotter har rätt till skadestånd för att hon blev påkörd.

Mitt svar är strukturerat så att jag först sammanfattar mina slutsatser. Därefter följer min utredning av ditt problem.

Sammanfattning

Din dotter kan ha rätt till ersättning för sveda och värk, antingen som skadestånd eller trafikskadeersättning. Problemet med att få ersättning ligger dock nog snarare i att hitta den som orsakade skadan.

Rätt till skadestånd?

För att man ska kunna få skadestånd krävs först att det finns en skada (2 kap. 1 § skadeståndslagen (SkL).

Personskador är skador på människokroppen, t.ex. sår. Chocktillstånd kan också utgöra personskada. Som jag förstår det har din dotter fått sådana skador.

Två andra viktiga förutsättningar för skadestånd är även att skadan ska ha orsakats av den person som krävs på skadestånd, och att skadan ska ha orsakats oaktsamt eller med uppsåt (2 kap. 1 § SkL). Som jag förstår det är båda dessa förutsättningar uppfyllda i din dotters fall.

Ersättning för sveda och värk, m.m.?

Skadestånd på grund av personskada omfattar ersättning för det följande (5 kap. 1 § första stycket SkL):

"1. Sjukvårdskostnad och andra kostnader för den skadelidande, inbegripet skälig kompensation till den som står den skadelidande särskilt nära.

2. Inkomstförlust.

3. Fysiskt och psykiskt lidande av övergående natur (sveda och värk) eller av bestående art (lyte eller annat stadigvarande men) samt särskilda olägenheter till följd av skadan."

Alltså kan din dotter ha rätt till ersättning för sveda och värk, till den del försäkringen inte täcker skadan.

Problemet med att få ersättning ligger nog snarare i att hitta den som orsakade skadan.

Trafikskadeersättning

Ett alternativ till att kräva skadestånd vore att istället kräva trafikskadeersättning ur bilförarens trafikförsäkring (8 § första stycket och 11 § första stycket trafikskadelagen).

Trafikskadeersättningen täcker samma sak som 5 kap. 1 § första stycket SkL (9 § trafikskadelagen). Alltså, den täcker även sveda och värk.

Problemet är dock även här att hitta den som orsakade skadan.

Jag hoppas att det var svar på din fråga!

____________________________________

Behöver du vidare hjälp med ersättning för personskada är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till fredag 10:00–16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare