Sakskada och trafikförsäkring

Hej! Jag blev idag rammad i en rondell utav en äldre dam i bil som körde in i sidan på mig som körde moped så jag dunkade i huven o sen ner i backen, hon fortsatte sedan köra iväg igenom rondellen ca 100m innan hon ens stannade. Hon vill nu att jag står för självrisken på 3000kr trots att hon helt klart var vållande. Vi har bytt kontaktuppgifter men ej skrivit papper. Problemet nu är att mopeden jag körde inte är försäkrad, vad händer nu? Jag visste ej att denna veteranmoped ens behövde försäkras. Hon är ju den som helt klart varit vållande i detta fall, fotografier på hennes front från både bakdäck och främre delen av mopeden finns.

Lawline svarar

Hej, och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan gäller en skada på din moped. Vi kommer att använda oss av skadeståndslagen (SKL) för att besvara din frågeställning.

Skadan gäller en moped vilket klassas som en sakskada. Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet vållar en sakskada ska ersätta denna skadan (2 kap. 1 § SKL). I detta fallet har du blivit påkörd i en rondell. En person som kör in i en annan bör ha agerat med sådan oaktsamhet som krävs för att ersättningsskyldighet ska utgå. I och med att du har dokumenterade fotografier blir det enklare att bevisa hennes oaktsamhet.

Ett fordon som förs på vägar måste ha trafikförsäkring - om detta inte följs kan man dömas till penningböter (23 § lag om fordons registrering och användning). Detta inverkar inte på frågan om att hon är vållande till skadan.

Hoppas att detta svar hjälper!

Har du fler frågor är du välkommen att ställa dem.

Maximilian PernhedenRådgivare