Skuldebrev

Hej!

det är såhär att min sambo och hans f.d affärspartner tillsammans tog ett lån på 300.000 kr, i min sambos namn dock skrev de emellan sig ett skuldbrev , där bägge parter undertecknade att de skulle dela på alla lånekostnader. Sedan dess har affärspartnern betalt som han skulle, i mer än ett år. Dock upphörde han plötsligt att skicka betalningen så min sambo står nu i en mindre ekonomisk kris med lån som äter upp större delen av hans lön.

min fråga är, skulle vi kunna vinna en sådan här tvist? Detta skedde innan jag och min sambo blev tillsammans, så tyvärr kunde jag ej påverka detta inledningsvis.

Jag Vet att har man väl tagit ett lån i sitt eget namn kan det vara väldigt svårt att få rätt. Därav undrar jag om brevet de skrev under sinsemellan, samt affärspartnerns regelbundna betalningar på något vis skulle bidra till att min sambo får rätt i en tvist som går till domstol?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår din fråga så har din sambo ett lån på banken som han sedan har avtalat med en annan person om att vara ansvarig för hälften av det lånet. Du undrar nu vad ni ska göra när den andra personen inte betalar sin del av lånet.

Eftersom din sambo ensam avtalade med banken är han ensamt ansvarig för det lånet. Står lånet i din sambos namn kan han alltså inte kräva av sin affärspartner att denne ska betala lånet åt honom.

Däremot kan din sambo vända sig till sin affärspartner och kräva att han betalar för skuldebrevet. Du beskriver att affärspartnern har betalat som han skulle under en längre tid. Är det så att skuldebrevet innehåller en tidsplan för när han ska betala en viss summa av lånet måste den tidsplanen följas. Uppfyller inte affärspartnern sitt betalningsansvar enligt skuldebrevet har din sambo möjlighet att kräva det genom att gå till domstol. Är det å andra sidan så att det inte står i skuldebrevet när betalning ska ske har din sambo rätt att kräva affärspartnern på hela det återstående beloppet (se 5 § skuldebrevslagen).

Svaret på din fråga blir alltså att din sambo fortfarande är skyldig att betala det lånet som han ensamt har tagit hos banken. Däremot kan han kräva det belopp han har rätt till från sin affärspartner genom skuldebrevet. Betalar inte din sambos affärspartner inte kan din sambo väcka talan mot affärspartnern och kräva betalning.

Hoppas detta svar var till hjälp!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare