Straffas om kompisar tar droger i ens bostad

Hej!

Min kompis tar inga droger. Men under fester hos honom tar hans kompisar de (i hans hem). Kan min kompis straffas för detta?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga!

Jag ska försöka besvara din fråga så tydligt som möjligt utifrån omständigheterna du angivit. I narkotikastrafflagen, NSL, finns bestämmelser om vad som är straffbart. I 1 § finns det 6 former av befattning och innehav som är straffbara. Innehav och bruk av narkotika är som sagt olagligt. Jag vet inte om din kompis förvarar det hemma, men förmodligen inte. Om han inte brukar narkotika, säljer eller begår gärningar som är straffbara enligt 1 §, kan han inte straffas för det. Inte heller kan han straffas för att hans kompisar tar droger, så länge han inte överlåtit drogerna eller sålt de. Det är inte straffbart att se ens vänner ta droger. Dock kan det bli en annorlunda situation om de exempelvis glömmer droger hemma hos honom eller om polisen upptäcker detta under en fest. Jag kan länka en tidigare fråga som en kollega besvarat mer om detta (här).

Värt att nämna är att underlåtenhet att avslöja/anmäla vissa planerade eller pågående brott också är kriminaliserat, 23 kap 6 § brottsbalken. Dock finns det inte föreskrivet i NSL att underlåtenhet är kriminaliserat. Därför kan han även inte straffas om han underlåter att anmäla brott.

Sammantaget så torde din vän inte kunna straffas för det hans kompisar gör. Hoppas du fått svar på din fråga. Om något är oklart, är du välkommen att ställa ytterligare frågor.

Med vänlig hälsning,

Anneli AlchahinRådgivare