FrågaPROCESSRÄTTVittna29/05/2013

Subjektiv eller objektiv mened?

Hej! Om ett vittne i en rättegång, falskeligen hävdar att han sett en viss person på ett ställe där ett brott har förövats och det visar sig att denna person faktiskt var på det stället trots att vittnet inte hade sett personen, blir vittnet ansvarig för mened då?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,
För mened krävs att man lämnar en osann uppgift. Om en uppgift är sann eller inte bedöms objektivt. Det räcker alltså inte med att man tror att man ljuger. Man måste säga någonting som faktiskt är osant också.

I det här fallet är uppgiften dock "jag har sett X på brottsplatsen" och inte "X var på brottsplatsen". Vittnet ljuger medvetet om att han/hon har sett X på brottsplatsen. Vittnet har inte sett X på brottsplatsen. Det är mened.

Att X faktiskt varit på brottsplatsen spelar alltså ingen roll. Det vittnet ljuger om är ju hur han/hon känner till detta.

Vänligen,

Kim Dohm-HansenRådgivare