Vad gäller då man tagit lån åt någon annan?

Hej jag står på 2 lån som jag har tagit åt min mamma finns de nått kontrakt eller nått som gör att hon blir skyldig att ge mig pengarna?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om det finns någon skyldighet för din mamma att betala tillbaka dig då du har tagit två lån åt henne.

Att ta ett lån åt någon annan

Det finns två avtalsförhållanden då det gäller lån som en person har tagit för en annan person. Det finns ett avtalsförhållande mellan dig som gäldenär och långivaren, samt eventuellt mellan dig och din mamma. Huvudregeln vid avtalsförhållanden är att avtal ska hållas, pacta sunt servanda.

Det är personen som står på lånet som blir betalningsskyldig gentemot långivaren. Detta gäller oavsett om du har lånat pengarna vidare. Skulle din mamma inte betala är det därför du som får stå för lånet gentemot långivaren.

Beroende på vad du och din mamma har kommit överens om så finns det troligen även ett giltigt avtal mellan er. Avtal kan vara i skriftlig eller muntlig form och båda formerna är juridiskt bindande. Du kan då sen vända dig mot personen du har lånat ut pengar till och begära pengarna.

Sammanfattningsvis är det du som är ansvarig för att betala långivaren. Beroende på vad du och din mamma har kommit överens om finns det troligen även ett giltigt avtal mellan er som innebär att hon är skyldig att betala tillbaka pengarna, antingen ett muntligt eller skriftligt avtal. Ur bevissynpunkt är ett skriftligt avtal bättre ifall det skulle uppstå en situation där du inte får betalt. Ett skriftligt avtal, i detta fall även kallat ett skuldebrev, kan vara en handling där personen erkänner sin skuld, vilket belopp det gäller, era namn och personnummer samt datum. Ett skuldebrev kan bli en form av trygghet för dig som står på två lån som du har tagit åt en annan person, så att personen betalar tillbaka.

Jag hoppas att du fick svar på dina funderingar och att jag kunde förtydliga vad som gäller. Är det något mer du undrar över är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Klara ThyrénRådgivare