FrågaPROCESSRÄTTVittna22/10/2014

Vittnes vägran att besvara fråga

Hej.

När man har blivit kallad för att vittna i tingsrätten, är "det kan jag inte svara på" "det är en för komplicerad fråga" "jag känner att jag på grund av egen säkerhet inte kan svara på den frågan" osv giltiga svar på frågor under förhandlingarna?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga!

Att utan fog öppet vägra uttala sig i en fråga är inte brottsligt, men kan medföra såväl vite och häktning i upp till tre månader som ansvar för de ökade rättegångskostnader som därav föranledes (se 36 kap. 21-23 §§ rättegångsbalken). Föreligger emellertid giltig anledning att inte yppa viss omständighet är det förstås tillåtet ange att hinder föreligger utan att behöva avslöja vad hindret består i om detta skulle kunna föranleda att vittnet själv utpekas som brottslig eller dyl.

I vilka fall det är tillåtet att vägra yttra sig framgår likaledes av rättegångsbalkens 36 kapitel. Det görs där skillnad mellan fall då en viss person ej alls får vittna (se 1 och 4 §§ samt i viss mån 5 §), själv får välja om vittnesmål skall avläggas (se 3 § och till viss del 2 §) samt äger rätt att ej uttala sig i viss fråga (se 5 och 6 §§). Vidare får i föregående stycke berörda tvångsmedel ej brukas mot de som åsyftas i 4 §, vilka ej heller får avlägga ed och sålunda inte kan göra sig skyldiga till brottet mened (se 15 kap. 1 § brottsbalken).

De fall i vilka en person inte får vittna är när denne antingen är part i målet, inte fyllt femton alt. är psykiskt störd och därav kan anses olämplig eller när vittnesmålet rör en uppgift som omfattas av sekretess (med vissa undantag) (se 36 kap. 1, 4 och 5 §§ rättegångsbalken). En parten närstående äger själv välja om vittnesmål skall avläggas medan en domare i målet skall pröva om denne vet något som kan tjäna som upplysning (se 3 och 2 §§ nämnda kapitel i nämnda lag).

Slutligen framgår av 6 § ovan berört kapitel i ovan berörd lag att ett vittne får vägra yttra sig om en yrkeshemlighet (såvida inte synnerliga skäl talar för ett yppande) eller en brottslig alt. vanärande handling som vittnet eller en denne närstående utfört.

Du äger sålunda öppet ange att Du inte kan uttala dig i viss fråga men kan under vissa omständigheter ådra dig rättegångskostnadsansvar samt bli utsatt för tvångsmedel om skälet till vägran att besvara en fråga inte anses giltigt.

Rättegångsbalken i dess helhet finner Du här och brottsbalken här.

Vänligen,

Gustaf WiklundRådgivare